سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس به دانش خویش عمل کند، به مطلوب و مقصود اخرویش برسد . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 86 آبان 1 , ساعت 11:34 عصر

سوال : خواندن زن در مقابل مرد نامحرم چه حکمی دارد

جواب
تک خوانی موسیقیهای غیر مطرب توسط زن، مانند سرودها در صورتی که نامحرم صدای آنان را بشنود جایز نیست.
آیات اعظام امام، اراکى، تبریزى، سیستانى، فاضل و گلپایگانى: استفتاء.
آیت الله فاضل: جامع المسائل، ج‏1، سؤال 977.
آیت الله بهجت و آیت الله خامنه اى:(25).
قرآن خواندن خانمها در مقابل نامحرم اگر چه با صوت باشد اشکال ندارد، مشروط به آنکه موجب تحریک و مفسده نباشد.
امام: با استفاده از احکام بانوان، سؤال 5، ص‏24.
آیت الله خامنه اى: استفتاء.
آیت الله فاضل: جامع المسائل، ج‏1،با استفاده از سؤال 1723.
آیت الله بهجت و آیت الله گلپایگانى:(28).

سوالات خود را در قسمت نظرات ارسال نمایید
 


سه شنبه 86 مهر 17 , ساعت 4:56 عصر

1- عمل نافع برای معالجه حسد این است که بر آثار خیرخواهی که ضد حسد است، مواظبت شود، به این ترتیب که تصمیم بگیرد و خود را مکلف سازد که در گفتار و کردار برخلاف مقتضای حسد رفتار کند. پس اگر حسد او را بر تکبر برمی انگیزد، خود را به تواضع وادارد و اگر او را بر غیبت و بدگویی ترغیب می کند، زبان به مدح و ستایش وی بگشاید و... این معالجه کلی برای مطلق بیماری حسد است. اما برای هر نوع از آن علاج مخصوصی هست که آن کندن و نابود ساختن انگیزه و سبب حسد از قبیل خبث نفس، حب ریاست، کبر و خودبزرگ بینی، شدت حرص و... است.
2- توجه به آثار زیانبار روحی و جسمی حسادت، و تقویت این بینش که جهان هستی تجلی ذات خداست و نعمتهای او بر بندگان و مخلوقاتش بدون حکمت نیست و هرکسی را به گونه ای در این دنیا مورد ابتلا و آزمایش قرار می دهد.
3- توجه به این نکته که کسب نعمتها و خیرات این جهان زمینه، بشر و شرایط خاص خود را می طلبد و اگر انسان طالب نعمت و یا خیری است باید باتوجه به علل و اسباب تحقق آن، سعی و تلاش نماید و درعین حال به خدا توکل نماید که او را در رسیدن به اهداف خود موفق و پیروز گرداند.


سه شنبه 86 مهر 17 , ساعت 4:54 عصر
1- حسد سخت ترین و دشوارترین بیماری روانی و بدترین و پلیدترین رذایل است که صاحب خود را به عقوبت دنیا و عذاب آخرت گرفتار می کند.
2- حسود در دنیا لحظه ای از حزن و الم خالی نیست و از هر نعمتی که نصیب دیگران می شود رنج می برد و چون نعمتهای خدای متعال نامتناهی است و هرگز از بندگان بریده و منقطع نمی شود بنابراین حسود پیوسته در اندوه و رنج است.
3- حسود در عناد و ضدیت با آفریدگار و پروردگار است. زیرا اوست که نعمت ها و خیرات را بر بندگان خود به مقتضای حکمت و مصلحت خود ارزانی داشته است.
بدین لحاظ امام صادق(ع) می فرماید: اصول الکفر ثلاثه: الحرص و الاستکبار و الحسد. ریشه های کفر سه چیز است: حرص، تکبر و حسد.
4- حسادت گذشته از آنکه زیانهای معنوی دارد و دین و ایمان را تباه می کند، روی اعصاب انسان نیز اثر می گذارد.
علی(ع) می فرماید: صحه الجسد من قله الحسد. سلامتی بدن از کمی رشک بردن است.

سه شنبه 86 مهر 17 , ساعت 4:45 عصر

مى‏دانیم بسیارى از صفات رذیله از یکدیگر سرچشمه مى‏گیرند، یا به تعبیر دیگر تاثیر متقابل دارند. حسد نیز از صفاتى است که از صفات زشت دیگرى ناشى مى‏شود و خود نیز سرچشمه رذایل فراوانى است!

 علماى اخلاق براى حسد سرچشمه‏هاى زیادى ذکر کرده‏اند: از جمله عداوت و کینه است که موجب مى‏شود انسان آرزوى زوال نعمت از کسى که مورد عداوت اوست کند.

 دیگر کبر و خودبرتربینى است، به همین جهت اگر ببیند دیگران مشمول نعمت‏هاى بیشترى شده‏اند آرزو دارد بلکه تلاش مى‏کند که نعمت آنان زایل گردد تا برترى او را نسبت‏به دیگران به خطر نیفکند!

 سوم ادامه مطلب...

یکشنبه 86 مهر 15 , ساعت 3:41 عصر

به وبلاگ راهیان نور خوش آمدید



لیست کل یادداشت های این وبلاگ